Et lære-, være- og værksted

PLC - pædagogisk læringscenter
Skyggebogstaverne rammer møbler og gulv og flytter sig gennem dagen
Udstillingsvæg med opholdsnicher og bløde gulvtæpper til ophold på gulvet giver mange måder for eleverne at opholde sig i rummet på
Nichen danner et semiprivat rum på grænsen til fælleskabet
På opdagelse i forundringsskabet - de flyvende nøgler er en reference til Harry Potter
Feer og drager er lukket inde i den magiske skov i forundringsskabet
Multimøbel - møblet er åbent for brugernes fortolkning og kan ændre funktion efter behov
Bløde 2. hand møbler bidrager med forskellig teksturer og skaber et hjemligt miljø
Fordybet i fortællestolen
De forskellige møbeltyper giver eleverne mulighed for medbestemmelse i valg af arbejdsplads
Pæsentationszone - smartboardet er blevet en del af udstillingsvæggen med gamle anskuelighedstavler og nye grafiske tryk
Bogreolerne er lette at overskue, når de står side om side - samtidig skærmer de opholdspladserne langs væggen

RUM til BØRN har hjulpet Særslev-Hårslev-Skolen med at materialisere deres ide om det Pædagogiske Læringscenter som ET LÆRE-, VÆRE- OG VÆRKSTED for børn fra vuggestuealderen og helt op i skolen. Der er indrettet i alt 530 m2 læringsrum på skolens 2 adresser.

Viceskoleleder Lone Jung Hertel udtaler:
"Rummene opfordrer nu til fordybelse og ro. Vi ser elever der bliver helt væk i bøgerne. Samtidig er der sket en øget kontakt imellem de små og store elever – de læser for hinanden og hygger sig. Børnehaverne har været i PLC flere gange og nyder at komme på besøg hos ”de store”."

PLC er designet til at understøtte både formel og uformel læring - alene og sammen. Da forskning viser, at tiden man kan koncentrere sig forlænges, når kroppen har mulighed for at ændre stilling imens man arbejder, indeholder rummene mange forskellige opholdspladser - her er plads til både at ligge, stå og sidde. Det giver plads til elevernes forskellige præferencer i arbejdsstilling. 

For dagpleje og børnehave er PLC et rum, man tager på udflugt til, og der er derfor indrettet et roligt hjørne til fordybelse og forundring for denne aldersgruppe. Her møder børnene bl.a. forskellige materialer, lys og farver der er med til at stimulere sanserne og appellerer til fantasien.

Rummene er designet til at:

- inspirere og invitere til både formel og uformel læring

- stimulere sanserne i form af forskellige teksturer, farver, mønstre

- understøtte videndeling; elev-elev, lærer-elev

- understøtte varierende gruppestørrelser; solo, makker, mindre gruppe, klasse

- give plads til forskelligheder og præferencer i arbejdsstillinger

- understøtte flere typer arbejdsopgaver fra research og gruppearbejde til præsentation

 

UDFØRT 2019
RUM til BØRN var totalrådgiver og arkitekt på opgaven