











RUM til BØRN har hjulpet Særslev-Hårslev-Skolen med at materialisere deres ide om det Pædagogiske Læringscenter som ET LÆRE-, VÆRE- OG VÆRKSTED for børn fra vuggestuealderen og helt op i skolen. Der er indrettet i alt 530 m2 læringsrum på skolens 2 adresser.
Viceskoleleder Lone Jung Hertel udtaler:
"Rummene opfordrer nu til fordybelse og ro. Vi ser elever der bliver helt væk i bøgerne. Samtidig er der sket en øget kontakt imellem de små og store elever – de læser for hinanden og hygger sig. Børnehaverne har været i PLC flere gange og nyder at komme på besøg hos ”de store”."
PLC er designet til at understøtte både formel og uformel læring - alene og sammen. Da forskning viser, at tiden man kan koncentrere sig forlænges, når kroppen har mulighed for at ændre stilling imens man arbejder, indeholder rummene mange forskellige opholdspladser - her er plads til både at ligge, stå og sidde. Det giver plads til elevernes forskellige præferencer i arbejdsstilling.
For dagpleje og børnehave er PLC et rum, man tager på udflugt til, og der er derfor indrettet et roligt hjørne til fordybelse og forundring for denne aldersgruppe. Her møder børnene bl.a. forskellige materialer, lys og farver der er med til at stimulere sanserne og appellerer til fantasien.
Rummene er designet til at:
- inspirere og invitere til både formel og uformel læring
- stimulere sanserne i form af forskellige teksturer, farver, mønstre
- understøtte videndeling; elev-elev, lærer-elev
- understøtte varierende gruppestørrelser; solo, makker, mindre gruppe, klasse
- give plads til forskelligheder og præferencer i arbejdsstillinger
- understøtte flere typer arbejdsopgaver fra research og gruppearbejde til præsentation
UDFØRT 2019
RUM til BØRN var totalrådgiver og arkitekt på opgaven