










”Learning Lab” er Energimuseets nye læringsrum for elever fra folkeskolen til gymnasiet. Rummet fungerer som en base for elever og lærere under deres besøg på museet. Rumdesignet skaber plads til flere aktiviteter samtidigt og smidiggør skift i læringsstile. Her er indrettet fordybelseskroge, præsentatationsområde, gruppearbejdspladser og biograf.
Biografen står både i materiale og form i kontrast til industilokalets tunge pudsede mure. Den står som en skulptur i rummet og opdeler lokalet i mindre rumligheder, så der er plads til at flere grupper kan arbejde i rummet sideløbende. Blandingen af løse møbler og fast skræddersyet inventar giver rummet stor fleksibilitet.
En nutidig "skolebænk" i 4 etager, strækker sig i hele rummets længde. Bænkens forskellige dybder og vinkler giver plads til mange varierende arbejdsstillinger, her er ikke kun én måde at sidde på stolen ved bordet på! Når kroppen har mulighed for at skifte stilling, viser forskning også, at det bliver nemmere at holde koncentrationen. Bænkens design giver eleverne mulighed for selv at finde den arbejdstilling, der passer til dem eller den opgave de arbejder med.
Et 20 meter langt vægmaleri udført af kunstnerne Anna Taina-Nielsen og Peter Andersen fortolker grøn energi og sætter stemningen i rummet. Maleriet gemmer på flere historier og fortællinger, som eleverne kan spørge ind til, eller formidleren kan drage direkte ind i sin undervisning.
UDFØRT 2017
Energimuseet, Bjerringbrovej 44, Tange.